De kracht van Influencer Marketing

De kracht van Influencer Marketing

15 | 11 | 2017

2017 loopt zo stilletjes aan op z’n eind. Terwijl wij al duchtig vooruitblikken naar de marketingtrends voor 2018, werpen we nu een blik op dé tendens die zich in 2017 tot een krachtige marketingtool heeft voltrokken én ook volgend jaar nog aan belang zal winnen: Influencer Marketing.

What’s in a name?

Bij influencer marketing ligt de focus op het inzetten van ‘invloedrijke personen’. Via die mensen breng je jouw product, dienst, merk of organisatie onder de aandacht bij hun community. In ruil voor een (financiële) vergoeding plaatst de influencer in kwestie een foto of blog online met een tag naar jouw product.

Authenticiteit = geloofwaardigheid

In een maatschappij waarin we overstelpt worden door reclameboodschappen wordt het steeds moeilijker om de consument te overtuigen van jouw merk, product of organisatie. De dag van vandaag hebben we meer nodig om de consument te overtuigen, veel meer. Mensen gaan niet op zoek naar commerciële boodschappen maar willen maar één ding: authenticiteit!

Merken zullen nu eenmaal nooit in staat zijn om échte relaties op te bouwen met consumenten, mensen wel! En dat is nu net de kracht van influencer marketing.

Authenticiteit creëert geloofwaardigheid. Elk bedrijf kan zeggen dat haar product het beste, goedkoopste, mooiste of wat dan ook is. Maar wat als die invloedrijke personen nu eens zouden vertellen dat jouw product werkelijk hét van hét is?

Brand evangelists

Bedoeling is uiteraard dat je op zoek gaat naar brand advocates. Denk bij het bepalen van je influencers verder dan alleen maar bekende personen. Werknemers bijvoorbeeld kunnen perfect dienen als brand ambassador voor jouw bedrijf. Zij kennen immers de bedrijfscultuur als geen ander. Spoor ze dan ook aan om actief aanwezig te zijn op de sociale media en stimuleer hen om op regelmatige basis content te sharen.

In B2B ligt dit soort marketing minder voor de hand. Net daarom zijn er meer opportuniteiten om die invloedrijke personen succesvol in te schakelen want in B2B is er minder concurrentie op dat vlak. LinkedIn is in een B2B-omgeving dan ook hét kanaal bij uitstek voor influencer marketing.

Waarop je moet letten

1. Ga na of jouw doelgroep correspondeert met die van de influencer

Je komt snel in verleiding om te kiezen voor bereik en kwantiteit. Maar check vooral welke invloedrijke personen het best bij jouw doelgroep passen. Focus je dus op de kwaliteit van hun community.

2. Controleer de influencer in kwestie of hij/zij geen volgers heeft gekocht

Influencers weten perfect wat er past bij hun volgers. Soms gebeurt het wel eens dat er volgers worden gekocht. En geeft toe, je wil toch geen inspanningen leveren voor iets wat niet bestaat of fake is! Een check op voorhand kan dus nooit kwaad. Dat kan je via verschillende online tools.

Conclusie? Zowel in een B2C- als B2B-omgeving kan influencer marketing perfect in jouw contentstrategie passen. Het bepalen van de strategie en het selecteer van influencers kost wel wat tijd en denkwerk. Een denkoefening die wij graag voor jou maken. Zie jij net als ons ook graten in influencer marketing en wil je er graag meer over te weten komen? Laat het ons weten!

 

Informatie per categorie
TrendsFacebookNieuwsbrief

De nieuwste social media trends
rechtstreeks in jouw mailbox


Designed & developed by KIXX